Fototriss – trekanter

God fortsättning på 2009 alla Fototrissare ! Jag fortsätter på mitt historiska spår och denna gång handlar det om trekanter på olika byggnadsverk under olika tidsperioder.

Vi ”fick ju lov” att publicera ytterligare ett bidrag på temat Genom-Trekantigt-Kroppsdel om abstinensen blev för svår…

Jag kunde inte motstå att försöka hitta ett sätt att illustrera alla tre teman i samma bild – det blev åtskilliga tagningar innan denna bild fick knappt godkänt:

Handen som håller pyramiden

Pyramid kallar man flera byggnadsverk som uppförts av flera folk genom historien. Mest kända är de egyptiska pyramiderna, men fler och äldre pyramider finns i  mellanamerika i Mexico.

Ransäters hembygdsgård

Nästa byggnadsverk har också en hel del trekanter i sin konstruktion – den är hämtad från Ransäters hembygdsgård och är vattenrännan fram till smedjan. Där skapar strävorna som håller ihop vattenrännan en mängd trekanter längs hela rännan.

Nästa bild känner alla igen – Turning Torso i Malmö. Där finns en massa trekanter i konstruktionen. Har ni tänkt på att både Globen och Turning Torso ser sååå stora ut på håll, men när man kommer intill dem upplevs de inte alls lika mäktiga.

Turning torso - trekantigt värre

Turning Torso är en skyskrapa vid Lilla Varvsgatan i Västra hamnen i Malmö. Byggnaden är ritad och konstruerad av arkitekten Santiago Calatrava. Skyskrapan började byggas sommaren 2001 och invigdes den 27 augusti 2005. Med sina 190.4 meter är Turning Torso det näst högsta bostadshuset i Europa.

5 reaktioner på ”Fototriss – trekanter

  1. Ja tack det samma – kul att fler än jag vågar utmana en gång till!!! 😉 Fina bilder alla men jag tycker nog att första bilden är den största utmaningen…

  2. Ja där skulle inte jag vilja bo, sista fotot men läckra bilder blir det i alla fall och många trekanter. Detsamma gäller mittenbilden, antalet trekanter, det är mer en plats för mig. Som kontrast till pyramiderna i Egypten känns din glaspyramid av lite mer modernt snitt. Snyggt i alla fall.

    /Avsändare Margareta G

  3. Sorry, men jag hade missat detta tidigare. Det är ju jättefina bilder på det temat, och till och med på alla temana i den översta. Men medge att Torson är rätt överväldigande även på nära håll. Man får allt lite svindel om man ställer sig bredvid och tittar upp mot toppen. 🙂

Kommentarer inaktiverade.