Fototriss – Ätbart

Jag har nästan blivit Fototriss-beroende, låg vaken i natt och tänkte gå upp och kolla veckans tema. Men jag kunde motstå, med andra ord det finns hopp…

Nu har jag ätit frukost och läst tidningen, så nu är det dags. Min vana trogen försöker jag hitta något oväntat till varje utmaning.

Min första bild på något ätbart är en tulpan! Jo, tulpanens kronblad är ätbara.

Utblommad tulpan

Min andra bild är en snäcka – sniglar med hus heter snäckor. Jag kan inte påstå att de är en av mina livrätter, men vackra att se på.

Vinbärssnäcka

Min tredje bild är även den hämtad direkt i naturen – en krusig blomkålssvamp. Detta exemplar är ca 25 cm i diameter. Jag lämnade kvar den i skogen, tyvärr. Väl hemma kunde jag läsa att den är en delikatess.

krusig blomkålssvamp

Men nu vet jag var jag kan hitta dem ….

22 reaktioner på ”Fototriss – Ätbart

  1. Visst är tulpaner ätbära! Fråga rådjuren om inte annat! Vad gör man med kronbladen som människa…….är det bara att använda i sallad eller? /Anette

  2. Blomkålssvamp är en riktig delikatess. Men om den får ligga ett tag luktar den illa, urrrkars.
    Bildmässigt tycker jag att din bild på tulpanen är vacker! Men jag skulle inte vilja äta den.

    Kul att du gillar mina bilder! 😀

    Önskar Dig en skön söndag!

    akson

  3. Måhända är sniglarna ätbara men jag avstår!!! De enda sniglar jag ägnar mig åt i matväg pratar franska, är små och drunknade i vitlök… 🙂

    Fin svamp, en sån har jag aldrig sett förut.

  4. Jag säger som Irene, jag skulle nog inte äta något från bilderna. Men vackra är de att titta på! Alla tre bilderna är urläckra.
    Ha en skön söndag! Kramis

  5. Wow, vilken fin tolkning. Tulpanblad vet jag att man kan äta, det gjorde dottern som liten. 😉 Sniglar – nej tack. 😉 Svampen – Wow, vilken läcker svamp! Att se på i alla fall. 🙂 Har aldrig vare sig sett eller hört talas om den förut.
    Ha en fin dag.

  6. Nä, jag passar nog för att smaka både tulpanen och snigeln, svampen ser mer ut som ett konstverk än något ätbart, läckert! Bildmässigt faller jag mest för tulpanen! /E-L

  7. Åh jag visst inte att man kunde äta tulipaner..
    Alltid kul att lära sig nåt nytt.
    Jätte fina triss bilder.
    Hoppas helgen varit bra och ha en fortsatt bra söndagskväll.
    I morgon är det nytt tema i min utmaning veckans bild.
    Välkommen att vara med !

  8. Vilka fina bilder – och vilka kanonbra tolningar. Så långt tänkte inte jag. Jag vet att tulpaner är ätliga men jag tror inte jag vill ha någon sådan på mackan!

  9. Tack för din kommentar! Det är så roligt att Fototriss kan glädja er som deltar!

    Teneriffa ser inte enbart ut som på de bilder jag lade upp i dag, men uppe i bergen var det så där. Och det är ju en vulkanö, så det syns lite här och var.

Kommentarer inaktiverade.