Sevärt – Utsikten från Vor Frelsers Kirke

Veckans Sevärt på Trivago skall vara – just det – en sevärd utsikt. När jag senast var i Köpenhamn passade jag på att besöka Vor Frelsers Kirke. Det speciella med den kyrkan är att den har en utvändig trappa på tornspiran. Det har blivit ett mandomsprov att ta sig upp de sista 150 trappstegen och fyra varv runt tornet och klappa den gyllene kulan högst upp. Jag klarade det inte, kom kanske 25 trappsteg upp innan jag tog mig ner igen.
Men utsikten från avsatsen, då man redan gått 250 trappsteg inne i tornet, är magnifik. Här visas utsikten mot Köpenhamns nya Operahus.

Vor Frelsers Kirke - utsikt mot Operahuset

Spirans dimensioner är ansenliga: Det är 90 meter från marken upp till toppen. Att ta sig upp till utsikten går via 400 trappsteg, de sista 150 utvändigt runt spiran. Jordgloben på toppen kan rymma 12 vuxna män och är 2,5 meter i diameter – Kristusfiguren  högst upp är 3 meter hög. Läs mer om kyrkan här  Read about the church

Köpenhamn tillhör mina favoritplatser, det varj u min hemstad under ett par ungdomsår. Här är jag hemma, här samlar jag kraft.

Read more about Copenhagen and their new Opera house

4 reaktioner på ”Sevärt – Utsikten från Vor Frelsers Kirke

Kommentarer inaktiverade.