Sevärt – Radiostationen i Grimeton

Radiostationen i Grimeton

Jag vill slå ett slag för ett av våra svenska världsarv: Radiostationen i Grimeton. Jag har alltid varit intresserad av kommunikation och besöket här blev en höjdare. Jag hoppas någon annan också visar något av våra världsarv här på Sevärt. Om inte, så har jag fler på lager.

Text ur Riksantikvarieämbetets sida: Varbergs radiostation i Grimeton uppfördes åren 1922-24, i en tid då behovet av säkra och snabba förbindelser med USA blev allt mer påtagligt. De transatlantiska kablarna var sårbara, i synnerhet i krigstid, och år 1920 beslöt riksdagen att anvisa nära 5 miljoner kronor för en ny ”storradiostation”. Anläggningen levererades av Radio Corporation of America och utrustades med för tiden toppmodern utrustning. Sändaren i Grimeton togs i bruk den 1 december 1924 och stationen invigdes officiellt av kung Gustaf V den 2 juli 1925. Den ingick då i ett internationellt nätverk av liknande anläggningar och kom att få stor betydelse för telegramtrafiken över Atlanten.

Det ÄR värt omvägen hit !

Read about this World Heritage Properties Varberg Radio station

3 reaktioner på ”Sevärt – Radiostationen i Grimeton

  1. Där har jag faktiskt varit, jag och mannen ”samlar” på världsarv, vi har Visby och Sturvesmeridianbåge kvar av de svenska. Tyckte att Grimmeton var helt fantastiskt att se. Vet inte om omvägen var så tråkig, man fick ju shoppa i Ullared innan man kom dit…..

  2. Intressant läsning. Nu har inte jag publicerat något världsarv bland byggnader i veckan – tror tyvärr inte att amfiteatern är något men borde kanske vara. Däremot levereradejag ett världsarv vid det första sevärda – kyrkor – Kyrkbyn i Gammelstad.

    /Margareta G

Kommentarer inaktiverade.