Fototriss – Kraft

Denna vecka skall vi presentera bilder på temat Kraft i Fototrissen.
Jag har som vanligt valt att vrida lite till på temat och visar före detta kraft.
Vad gav oss kraft förr i världen?

Transformatorstation

Via denna transformatorstation fick närliggande gårdar sin elektricitet för längesedan.

Vattenhjul

Med hjälp av detta vattenhjul fick man in vatten till färgeriet. Mycket vatten gick åt vid färgningen av ullen.

Vatten i forsen

Hela järnverk och annan industri fick sin kraft från forsarna i våra älvar.

PS! På måndag startar en ny fotoutmaning – www.tankeboken.se/wordpress – där är temat Veckans port eller dörr.

40 reaktioner på ”Fototriss – Kraft

  1. Riktigt fina bilder och en trevlig histora bakom 🙂 Första bilden blir jag väldigt förtjust i!

    Ha en skön söndag/E-L

  2. Wow!! Vilka underbara bilder……blev helt tagen.
    Här finns ingen favorit utan alla får bli det.

    Ha en bra dag!!

  3. Forsar och vattenkraft var vilda och fina elementer i förra världen. Och då elden kom till byn det var ett står steg till en ny lite lättare liv. Finnt hittati temat !!!!!

  4. Bra tolkning och lite bakgrund till det liv vi lever idag. Tack! Ettan blir min favvobild.
    Ha de gott/Bobo

  5. Min farfar jobbade vid en sådan kraftstation en gång för lääänge sedan. Tänk om bilderna kunde berätta mer…

  6. Jättefina bilder! Och jättebra tolkning av kraft. Den sista bilden blir min favorit hos dig! Kika gärna in på min blogg och kolla min tolkning! kram

  7. Vilka härliga bilder & bildtexter du visar oss!
    Fascinerande att vi fick kraft från så många olika håll redan långt tillbaka.
    Gillar första bilden bäst

    ha en fortsatt bra vecka

    /Maria

  8. Så vackra bilder från förr! och medföljande bildtexter jag verkligen älskar dagens insats från dig 🙂

    Jag kan helt enkelt inte välja.. Alla är så fina!

    Vill passa på att skriva här, när du använder WordPress-bloggen att jag kan inte kommentera på din blogger-blogg. Jag har försökt i över en vecka nu, men den går inte. Den verkar fungera hos dom som bytt till pop-up fönster. Ville bara säga det! Så du vet! Jag har inte glömt bort dig 🙂

    Ha en fin söndag!
    Kram Anna

  9. Hej! 🙂

    Såunderbart vackra och kraftfulla bilder, kul med lite annorlunda tänk. Den första bilden drar till sej ögonen lite extra, för dom härliga färgerna.

    Solvarma kramar från Irene 8)

  10. Den första är både vacker och lite vemodig. Stackars lilla huset, att ingen har pysslat om det lite.

  11. Vilken trevlig krafttriss, samtidigt en historielektion 🙂 Ja, vattenkraften har gett liv till många kvarnhjul och mången äldre industriverksamhet i vårt land, precis som vindkraften. Lustigt att den senare först nu på senare år verkar bli pånyttfödd. Du har gjort en rolig tolkning! Ser så annorlunda ut på ditt foto av den nästan torrlagda älven, fors utan forsande vatten 😉 Det gamla trötta vattenhjulet som inte längre snurrar väcker vemod. Gamla transformatorhuset i trä står tappert kvar, en slags kraft i sig! Gillar alla dina foton, men väljer nog det första i denna lite annorlunda krafttriss. Trevlig text också 🙂

  12. Åh här fanns verkligen galet mycket fantastiska bilder där du fångat ögonblick på ett nästan magiskt sätt
    Emma

  13. Oj jaha skulle man liksom rösta på en bild av dessa tre. Sorry missade det. Jag blev mest fascinerad av det gamla slockande huset
    Ciao

Kommentarer inaktiverade.