Fototriss – en stad

Svenskhemmet
Denna anläggning kallas Svenskhemmet, heter Voksenåsen officiellt.

Statyn

Denna staty av en Karl står på en central plats. Talar inte om vem det är för då blir det för lätt.

Så ensam kan man vara

Så ensam kan man faktiskt vara denna stora dag i den här staden.

Svaret kan du säkert gissa när du ser den här bilden  och min kommentar i min andra blogg. Se fler städer i veckans Fototriss

45 reaktioner på ”Fototriss – en stad

  1. Oj.. den här var riktigt svår. Hmmmm… tänker så det knakar….. Jönköping kanske????? Vild chansning.

  2. Undra om jag verkligen hade geografi i skolan?? Tycker det är svårt i varje triss denna vecka. Göteborg kanske?? Har inte en aning annars.
    Gillar den lilla killen som sitter på den stora tomma platsen, härligt fångat!

    Ha en bra dag!

  3. Jag tänker på den syttende maj och huvudstaden i vårt grannland.
    Bilderna är underbara och den sista gillar jag mest.
    Ha en skön söndag! Kramis

  4. For det er Norge i rödt, kvitt og blått…
    Der går man i ett langt tåg opp Karl Johan den 17 mai.
    Man vinker til Kongen på balkongen og alle synger og det er flott vär…..
    Der kan man gå på museum och se Fram. Se den nya vita marmorbyggnaden som kallas Operan. Ta båten till Köpenhamn och Kiel.
    Eller bussen hem till Kongsvinger.
    Så mitt svar blir alltså Oslo.
    Ha det gott min vän.
    Kram Synne.
    Nu ska jag smita in och se vad du har för nått på din andra blogg.

  5. Min tanke går till grannlandet ser ut som om lillkillen har någon slags ”dräkt” kan det vara nationaldags firande??? Fina bilder….Sista bilden blir favoriten…

  6. Jag tror att det kan vara Oslo, tittade lite extra på bilden med den ensamma pojken, och hans kläder påminner om dem de har där när de firar den syttende Maj. jag gillar trean bäst, snygg bild som talar för sig själv.
    Ha de gott/ Bobo

  7. Jag var tvungen att kolla facit, och då föll bilderna på plats.
    Speciellt trean tycker jag om!

  8. Oj nu fuskade jag :o) Gick in på din andra blogg och fick se alla norska flaggor så jag gissar på Oslo. Sista bilden blir min favorit.
    Ciao Annika

  9. Det var ett knepigt problem. Jag var tvungen att kolla din länk och då löste det sig – Oslo!
    Ha en fin fortsättning på söndagen. /Ingrid

  10. Tjusiga och lite hemlighetsfulla bilder!
    Kunde inte gissa utan fick tjuvkika, där har jag varit för flera år sedan.

    /Caroline

  11. Jag känner inte städer i Sverige men vackra bilder du har och staden ser trävlig ut !
    Men känner du min stad i mina bilder ????

  12. Varför jag skriver Oslo, beror på att du skrev att så här ensam kan man va denna stora dag. Då tänkte jag på 17 maj, så Oslo får bli en vild gissning. /Amanda

  13. Jag tror också på Oslo.

    Vackra bilder! 🙂
    Din sista bild är verkligen stark.. Den griper tag i mig och ruskar om mig, känner igen mig i den killen. Så den bilden vinner min röst idag!

    Ha en fin söndag!
    Kram Anna

  14. Tack för din kommentar. Jo, jag har varit lite dålig med att besöka andra en period.
    Har inte riktigt mått bra. Nacken och ryggen har börjar att göra ont igen. Var med om en bilolycka för snart fyra år sen och nu kommer smärtan tillbaka.
    Så fick både maken och jag en fruktansvärd förkylning som jag håller på att tillfriskna ifrån.
    Men ting tar tid….
    Har nu länkat dig med så jag INTE ska missa dig.

    Du hade helt rätt. Det är Ålesund.
    Kramen Synne.

  15. Jo du, så är det i den lilla byn Oslo i maj… hur är det i Sverige i juni? Det kanske blir bättre nu när vi är lediga?

  16. Den söta lilla gossens kläder ger mig ett tips, vårt grannland. Gillade sista bilden för det visar hur less han är på allt ståhej. Det kan bli för mycket firande/Lis

  17. Åh, det var svårt – här har Du lyckats med klurighet och fina foton.
    Var tvungen tjuvkika … OSLO.
    Ha en fin eftermiddag!

  18. Oslo är ju redan nämnt, men jag säger det i alla fall. Känns som att det var länge sedan jag var där – borde ta en liten resa dit igen. Fast Norge är så dyyyyrt…

    Tack för din kommentar hos mig. Vi bodde precis bredvid kyrkan, och det känns i magen när man ser den.

  19. Toppen av Holmenkollen med utsikt över Oslo. Trots det tråkiga -så är fotot av en lilleman verkligen ett fint foto. Min egen lilleman bor i Oslo.

    /Avsändare Margareta G

  20. Jag lägger också en chansning på Oslo 🙂 Tycker så synd om den ensamma lilla pojken i sista bilden, men bra bild blev det..

    Sv: tack så jätte mycket!

Kommentarer inaktiverade.