Helhet/Detalj – I skyn

Långvågsradiostationen i Grimeton

Långvågsradiostationen i Grimeton

detalj090716Radiostationen Grimeton invigdes år 1925 för trådlösa radioförbindelser över Atlanten. Anläggningen ingick i ett världsomspännande nät av långvågsstationer och är idag med de tillhörande sex antenntornen den enda kvarvarande i detta globala nätverk. Trots sin ålder så fungerar allt än idag och är verkligen en annorlunda upplevelse. Åk dit och ta del av detta kulturarv som förändrade människans möjligheter att kommunicera.

Läs mer om Grimeton – ett av UNESCO’s världsarv i Sverige

Se fler bilder på vad som finns i skyn på Helhet/Detalj

11 reaktioner på ”Helhet/Detalj – I skyn

  1. Vad roligt att få se och veta att hjärtat till trådlös kommunikation är så gammal. Snygga foton. Jag måste skriva lite om min bild. Kram Amanda

  2. Hätigt med fornlämningar från 1900-talet. Jag funderar på om våra mobiltelemaster är antika om 50 år, då finns det gott om dom. Läckra på bild blev dom i alla fall.

  3. Nämen äsch, tänk om jag vetat det! Jag har aldrig varit med i Fredagsfoto men som du säger, min skyltbild skulle ju passa. Men… jag har fler från samma ställe 🙂 andra vinklar där man ser texten på alla skyltar åt olika håll.

    Fast den vinkeln kändes lite läskig att ta… för då fotade jag rakt mot Kronobergshäktet, kan ju ha sett lite suspekt ut… Nä, den bilden törs jag inte lägga ut ;- ) Äh, ingen fara skulle jag tro, syns inte mycket av byggnaden, trädet skymmer. Men det vore ju klart trist med samma skylt två dagar i rad, men jag ska nog vara med faktiskt så antingen tar jag en gammal skyltbild eller ser om jag kan hitta nåt nytt att fota i morron. Så tack för hinten om Fredagsfoto.

    Vilken fyndig Z-bild du hade, och underbar X-bild, jag älskar kaktusar.

Kommentarer inaktiverade.