Helhet/Detalj #24 – Höstgodis

helhet090813

detalj090812Jag var på besök hos kompisar. Ut genom deras staket trängde vindruvsklasar och ur grannens staket dessa humlekottar. Bröt helt fräckt en kvist, som nu förevigats vid frukostbordet idag.

Varför jag inte fotade vindruvorna – de var för små än så länge och inte så fotogenique.. 😉

Fler bilder på temat Höstgodis hos Helhet/Detalj

Uppdatering med info ur Virtuella floran:  Humle är en flerårig slingrande, klättrande ört med motsatta, breda, handflikiga blad. De slingrande skotten kan bli upp till sex meter långa och de kan växa 8 tum/dygn. Hela växten är klädd med krokiga taggar och körtelprickar. Humle har skilda han- och honplantor. Den blommar under högsommaren, honblomsamlingarna liknar små gröna kottar, men är i själva verket kompakta knippen av honblommor som tillväxer vid mognaden. Hanblommorna är små, ljusgula och sitter i yviga samlingar. Ståndarknapparna är längre än strängarna och producerar stora mängder pollen som med vindens hjälp sprids till honblommorna.

6 reaktioner på ”Helhet/Detalj #24 – Höstgodis

  1. Underbart.. humle så vackert och detaljrikt. Finns en Humlegård i Näsum inte långt från där jag trampar mina fötter:-))
    Ha en strålande dag .. solen skiner över Skåne och ny frisk, lite höstluft att andas in.. så ljuvligt./Pialotta

  2. Vilka vackra kottar. Jag vet inte om jag har sett Humlekottar tidigare. Då har jag inte vetat att de är humle som efter blommning får så vackra kottar. `Ser så härligt färsk och spröd ut. Fin återgiven detalj. Kram /Amanda

Kommentarer inaktiverade.