Fototriss – Kommunikation

SN205033

En gammal telefonväxel, där telefonisten kopplade ihop samtalen manuellt. På bildens syns även ett antal gamla telefoner och andra apparater. När jag var barn fanns det en sådan här telefoncentral hemma i byn. mina föräldrar använde centralfröken som barnvakt ‘online’. De lämnade linjen öppen hemma och hon kunde gå in och lyssna om allt var tyst. Det ni ungdomar – och nu sitter jag här och bloggar på min laptop.

SN204033

Denna bild visar instrumentpanelen på ett äldre flygplan. En pilot måste kommunicera med flygledarna för att få start- och landningstillstånd samt väderinformation längs sin rutt.

SN204715

Här är det den svenske speakern på rallycrosstävlingen i Höljes som refererar direkt ute från publikplatsen. Med sin fyrhjuling förflyttade han sig snabbt mellan publik och bana och var lika entusiastisk hela tävlingshelgen. I kiosken sker en annan kommunikation mellan köpare och säljare.

Fler exempel på Kommunikation hittar du i veckans Fototriss

33 reaktioner på ”Fototriss – Kommunikation

  1. Snyggt…blev lite nostalgisk när jag såg första bilden….jobbade en gång för länge sen på televerket som det hette…inte så gammal telefonväxel då men man fick sitta o koppla med sina sladdar…kul…ha det gott

  2. Intressant med växeln. Konstigt att tänka sig idag. Det är otroligt vad tekniken har gått framåt. Men visst var det mysigt förr!!!

    /christina

  3. Telefonväxeln måste nog bli min favorit. Kul att den kunna användas till barnvakt. Kanske en tjänst som går att återinföra igen 🙂

  4. Aj, aj, aj, hon har visst fått ordentligt ont i handen, den där telefontanten!!

    😀

    Fin triss!

  5. Kul bilder på temat. Roligast är den första, som visar hur vig i handlederna en gammal telefonist måste vara. Är bilden tagen hemma hos dig eller?

  6. Ååh, vad glad jag blir av att se den gamla växeln. Jag jobbade med en sådan som receptionist på Esso Motor Hotel på 70-talet (mitt första riktiga arbete). Den ser så avancerad ut men var så lätt att arbeta med.
    Gillar de andra bilderna också men växelbilden får mitt hjärta.

  7. Vilka härliga foton du har satt samman på kommunikation. Växeltelefonisten vilken fantastisk bild du har. Den mänskliga kommunikationen är den viktigaste, där behövs ibland inte några ord. Tack och lov så behöver jag inte hålla reda på en instrumentpanel, men vilken kunskap det finns i dina foton. Kommunikation är ett ord men innehåller så många saker, kunskap, känslor och en massa till. /Amanda

  8. Du bjuder på en kommunikation på hög teknisk nivå. Kul att se. Påminner om när pappa berättade att de fick hänga räfsan över telefontrådarna när lillebrorsan okkuperade telefonen – han sällskapade med telefonisten i byn 🙂

  9. Bild nummer ett blir min favorit … nostalgi.
    Jag har minsann själv suttit och jobbat i en sån gammal växel på Volvo, he he …
    Det var grejer de’!!!

  10. ÅH vad intressant berättelse till den första bilden! Ha…sån barnvakt skulle vi ha i dagens samhälle…fast det skulle väl bli typ med webkamera osv…LÄSKIGT!!!

    Ha en trevlig söndag!

  11. Helt klart och utan konkurrens, blir första bilden min favorit. I början av 80-talet gjorde jag praktik på ett stort hotell i Göteborg och då satt jag i växeln.. just en sådan trådväxel! Helhäftigt!

  12. Intressanta foton och gillar den sköna blandningen (ingen fyr här inte, har sett några bland trissarna). Gamla telefonväxlar, minns en på min farfars arbetsplats. Bodde i unga år nära ett hus vi ungar kallade klickhuset. Där fanns det telefonväxlar. Insidan på sportplanet får mig att förstå att lära mig flyga är knappast ”my cup of tea”, uj uj, så många olika mätare och reglage. Hur hålla ordning på dem alla? Spännande triss, där jag väljer museala telefonväxeln. De som jobbade vid sådana förr måste haft koll på hela bygden!

  13. Bra tolkningar! Jag gillar den översta bilden (och din berättelse) bäst! 🙂 fast hon verkar ha kopplat på tok för mycket, eftersom hennes hand är vriden ur led… 😉

Kommentarer inaktiverade.