Helhet/Detalj – Det bästa och Torsdagsfoto – Höst

Denna vecka får mitt inlägg delta både i Helhet & Detalj samt i Torsdagsfoto – Höst.
helhet091001
En solig morgon i början på september stannade jag till på bron över genomfartsleden för att fota denna färggranna rönn. Jag trodde aldrig att jag skulle få en så pass bra bild på det avståndet med kompaktkameran. 

detalj091001

Mycket rönnbär = mycket snö – NEJ
Enligt gammal folktro skall mycket rönnbär ge mycket snö kommande vinter. Det sambandet finns inte, däremot sammanträffanden att det blir så.
Tänk efter.
Blomämnena för nästkommande års blomning skapas ju redan på hösten. En bra höst, dvs med lagom temperatur och fukt då bildas fler blomämnen. På våren då rönnen blommar, är förhållandena då de rätta, om frost inte skadar blommorna eller insekterna som pollinerar inte finns, då blir det många befruktade fruktämnen. Sedan krävs lagom regn och värme under sommaren för att frukten skall växa till sig. Vi har med andra ord haft ett mycket bra år med rönnens mått mätt. Eller ett tecken på klimatförändring.
Fler naturbilder på Helhet&Detalj

13 reaktioner på ”Helhet/Detalj – Det bästa och Torsdagsfoto – Höst

  1. Oj, så mycket bär det var på den vackra rönnen!
    Hos oss är det väkdigt lite bär i år.
    Snygg bild och intressanta noteringar också!

  2. Älskar rönnar! Här i Halland har vi också mycket bär. Nu när första köldknäppen har komnmit får man ge sig ut och plocka. Gelé, the och syrlig saft blir det här 🙂 Vacker bild!

  3. Är det så?? Då får inte vi så mycket här i norr då vi inte haft så mycket =(
    Det blev ju superfina bilder med kompaktkameran, vilken har du?? Har just köpt en så man slipper ha med sig den stora jämt……

  4. Härligt träd och vilken fin klase med rönnbär du har valt ut. Jag läste nog inte på ordentligt. Det förstår jag när jag ser de övriga bidragen. Ditt träd säger mig att vi ska få en vargavinter. Så många rönnbär …. /Margareta

  5. Har också hört mycket om hur vintern ska bli beroende hur mycket rönnbär det är på träden. Vackert med klarblå himmel och allt det röda fina!

    Din snälla kommentar gör mej så glad!!
    Ha en skön helg!

  6. Härligt mycket rönnbär. Däremot säger vi så här om mängden rönnbär – Rönnen orkar inte bära börda två gånger. Därför mycket rönnbär – lite snö men kallt. Lite rönnbär – mycket snö.

    Får se vem som har rätt i år? =) Vi har fruktansvärt lite rönnbär i år. I fjol när vi hade mycket rönnbär hade vi också mycket snö så där slog ditt talesätt in.

    /Ha det bra och hoppas att ni får bättre väder nu när jag åker härifrån =)

    Ps Det brukar bli så förutom när sambon är med då är det vackert väder.

Kommentarer inaktiverade.