Fototriss – Inspirationskälla

Veckans Fototriss skall handla om vad som ger oss inspiration i vårt fotograferande. Naturen och blommor är min äldsta inspirationskälla, på senare tid vackra detaljer på hus. Dessa tre bilder är alla hämtade från Stockholm förra veckan.

Solanum Dulcamara

Solanum Dulcamara

Ute på Riddarholmen, nedanför Svea Hovrätt, går en trappa upp mot gränderna. Där hittade jag denna hängande växt, då helt okänd för mig. Såg direkt att det var släktet Solanum, men vad …

Drottninggatan

Drottninggatan

På Drottninggatan, där alla stockholmare bara småspringer förbi mot Riksdagshuset och Gamla Stan finns denna fantastiska vägg. Har ni lagt märke till den ? Vi utombys som har lite mer tid hinner lägga märke till ett och annat.

Gränderna i Gamla Stan

Gränderna i Gamla Stan

Gränderna i Gamla Stan är spännande att utforska, åtminstone dagtid. På kvällarna skulle jag inte ge mig in där.

Sammanfattningsvis kan man säga att nya miljöer är den bästa inspirationskällan.

28 reaktioner på ”Fototriss – Inspirationskälla

  1. Är Gamla Stan så hemsk nattetid? Där det är så inspirerande att strosa dagtid! I och för sig kan Stockholm vara både insiprerande och skrämmande för en småstadare som mig…

  2. Vilken fin triss med sin variation av motiv! Min favorit blir den sista med ljuset i slutet av den stenprydda gången – ögonfröjd 🙂

  3. Gillar verkligen din fina triss och hade svårt att välja favorit, men tillslut får det nog ändå bli den på gränden:)

  4. En fin blandning av dina inspirationskällor och det ju så det är vi blir inspirerade av nya platser, nya möten mm

    Det är så att vi ser små detaljer som inte den hemmablinda gör. Nu tycker jag att jag börjat se mer saker sedan jag mötte kameran på nytt och den blev förälskad igen.

    /Avsändare Margareta

  5. Annorlunda inspirationskällor du har, tycker jag. Jag är ju naturmänniska… men jag kan hålla med om att Gamla stan är inspirerande. 🙂

  6. Vad du hann med när du var i Stockholm. Underbara bilder och bra beskrivet. Det gäller att stanna upp och känna att inspirationen finns runt oss. Då kan det bli så här bra foton och du har säkert rätt, hur många har sett den vackra väggen. Tunneln är så vacker med ett fint ljus. Din blomma er ut som en slags prydnads peppar växt.
    Kram Margareta

  7. Så många inspirationskällor vi omges av och som vi stöter på i olika sammanhang. Ibland känner jag bara: ”Om jag hade haft kameran med mej nu!!!”
    Gilar bilden från Gamla stan skarpt. Det där är inspiration, den bilden ger just den känslan också, av att gå in där och upptäcka mer!

  8. Fina bilder. Jag brukar också titta lite uppåt på vanliga ställen jag springer förbi. Visst finns det mycket att upptäcka. Gamla stan är också ett favoritfotoställe.

  9. Visst kan man se på omgivningen med andra ögon om man ser något för första gången, där har du helt rätt. Det är som när man varit på semester och kommer hem igen. Då har man lite fräscha ögon att betrakta det vardagliga och kan klura ut förändringar i det invanda hemmet. 😉 Tror mig veta vilket hus i närheten av regeringskansliet som har den där fina fasaden. Får ta mig förbi och kolla kommande vecka! Men jag tycker nog även invanda miljöer kan vara utmärkta inspirationskällor. När man betraktar något flertalet gånger så ser man ju olika saker. Hur som helst en snygg triss du bjuder på. Finns en fin utveckling från det mindre till det större. Jag väljer det vackra huset på Drottninggatan, så många fina detaljer.

  10. Tänk vad mycket vackert det finns i vår närmiljö om man bara tittar efter.
    Gamal stan är en pärla. skönt sug i sista fotot!

  11. Vilka fina inspirationsfoton! Jag håller med om att det är lättare att se saker och ting när man kommer som utombys. Jag försöker tänka turistiskt när jag går i min numera hemstad, som för många, många svenska är en speciell upplevelse, men för mig numera ”bara” hemma…

  12. Verkligen fina bilder. Spännande att få reda på en del av dina inspirationskällor. Svårt att välja en favoritbild i den här trissen.
    /Bibbi

Kommentarer inaktiverade.