Helhet/Detalj – EU

euro-1

euro-2Tyvärr hör jag inte till dem som reser utomlands titt som tätt, men en och annan resa över till Finland blir det. Det som är roligt med mynten är att de blir mer och mer uppblandade. Varje EU-land har ju präglat sina egna baksidor på mynten, men alla mynt är gångbara i alla EU-länder. På bilden har jag mest finska mynt, men där finns en 20 Cent från Frankrike och en från Tyskland.

Fler bilder på temat EU på Helhet/Detalj

3 reaktioner på ”Helhet/Detalj – EU

  1. Det enda Euro-land jag varit i är Tyskland. Tjeckien hade fortfarande kvar sin valula när jag var där o likaså Danmark.

  2. Jag säger som Cecilia. Lite sedlar med euro skulle inte vara dumt att ha på lager. När vi åkte hem senast från Grekland så hade de för första gången en kontroll gällande vikten. Vi brukar inte ha speciellt mycket i våra väskor, men vi hade övervikt … Kostnaden var över sex hundra svenska kronor och jag hade knappt fem hundra i euro. De tog inget kreditkort. Det resulterade i att mina sedlar rök, småmynten fick jag behålla och de skrev ner sin fordran. Annars hade vi varit tvungna att öppna våra väskor och slänga en del saker.
    Det är en dyr valuta. Dina sedlar ser inbjudande ut. /Margareta

Kommentarer inaktiverade.