Helhet/Detalj – På väggen

helhet091105

Här på Amagertorv i Köpenhamn tillbringade jag åtskilliga timmar i min ungdom. Vi satt vid Storkespringvandet, som ligger till höger utanför bilden. På den tiden var Ströget lyxigt, men idag är det ännu lyxigare. Jag hade min arbetsplats på Vimmelskaftet ett kvarter härifrån, ned mot Rådhuspladsen. Ack ja, det var tider det.

detalj091105

Jag tror inte att jag brydde mig så mycket om arkitekturen på den tiden. Det var snarare en Tuborg eller en Hof som var intressant och en och annan röd pölse.

Som extra bonus ett flygfoto från Kraks.dk, den danska motsvarigheten till Eniro och Hitta. Så här ser torget ut uppifrån – med andra ord – nu visar jag en helhet över min första bild, som nu blivit en detalj.

extra091105

Fler bilder på väggar på Helhet och Detalj

3 reaktioner på ”Helhet/Detalj – På väggen

  1. Vad festligt med denna nostalgitripp och ett jättemysigt bidrag 🙂
    Jag kan också känna igen mig lite – utflykterna till Köpenhamn och Ströget när jag bodde i Malmö under studietiden 😀
    Detaljen visar verkligen fina utsmyckningar på väggen!
    Kram
    Birgitta

  2. Visst är det underbart med såna här gamla vackra byggnader! Jag har en känsla av att dom varit mycket bättre på att bevara såna här hus utomlands än i Sverige.

Kommentarer inaktiverade.