Sju saker om mig – på begäran

Jag har fått denna award från Camilla på Livets lust och i den ingår att man skall berätta sju saker om sig själv. Jag fick den på min andra blogg VeckansDagar, men väljer att lägga in texten här.

1) Kan själv
Allt sedan jag var liten har jag varit envis och hävdat – jag kan själv – och oftast kan jag själv. Men det är på gott och ont, ibland skulle jag må bättre om jag bad om hjälp lite tidigare.
2) Jag lär mig något nytt hela tiden
Jag gillar att lära mig nya saker, intressena växlar, entusiasmen är stor. Just nu är det fotografering och bloggandet som tar mycket tid. Lite för mycket tid anser vissa i familjen.
3) Tystnad är viktig
Jag ogillar stökiga, högljudda platser. Att gå på krogen är med andra ord ingen hit för mig. Jag föredrar att sitta på en stubbe vid en skogssjö och lyssna på porlandet från bäcken som mynnar ut i sjön. Jag önskar att denna strand var min…

4) Jag är tvåhändig
Jag kan faktiskt väldigt mycket, sy, sticka, virka, måla (både hus och tavlor), tapetsera, spika, såga, osv Jag är antagligen född vänsterhänt, men tvingats att använda höger hand, så effekten har blivit att jag är tvåhänt. Jag använder höger när jag blivit lärd hur man gör, men då jag lärt mig själv blir det vänster hand. Jag kan t ex inte kamma mig eller borsta tänderna med höger, där är det vänster som gäller. Men jag kan faktiskt såga med både höger och vänster, men spikar bara med vänster.
Jag kan dessutom skriva spegelskrift med vänster hand, väldigt praktiskt på föreläsningar od när jag vill skriva ‘vad-jag-vill’.  Men jag kan också skriva samma text, samtidigt, med höger hand. Handstilen är helt olika mellan händerna. Bilden nedan är rättvänd och inte manipulerad på något sätt.

5) Jag är en föreningsmänniska
Jag har varit aktiv i många olika föreningar och projekt och har lärt mig massor, upplevt mycket, träffat många människor. Men jag gillar inte att stå i första ledet, att vara ordförande är inte min grej. Men just nu är jag ordförande i konstföreningen på jobbet. Och det är jättekul …
6) Jag kan lite om väldigt mycket
Innan internet och google fanns var lexikon de böcker jag läste oftast. Så mycket spännande kunskap jag hämtat ur dem. Jag använder fortfarande mina lexikon, i synnerhet då jag inte orkar lämna TV-soffan för att gå upp till datorn.
7) Jag bryr mig om
Jag har en märklig förmåga att komma i kontakt med dem som är i behov av min närvaro och mitt stöd. Jag är en bra lyssnare och försöker få alla att själva komma på vad de bör göra i sin aktuella situation.

Jag skulle kunna fortsätta
Vi svenskar tycker ju att det är så svårt att berätta om sina egna goda sidor, så även jag. Denna övning var så svår i början, men nu skulle jag kunna fylla på fler saker.
Med andra ord – jag är unik – precis som du också är.

Denna award skall nu bollas vidare, men den texten lägger jag på VeckansDagar

3 reaktioner på ”Sju saker om mig – på begäran

  1. …härliga 7 saker om dig…
    ja, de e inte alltid så lätt att hitta bra saker om sig själv…
    så visst är det en bra övning…
    Härligt att du också satt in bilder till din text, blir lite mer levande då… å man får se din underbara lilla skogssjö….

    Kul att du ville vara med i denna utmaning…
    inte alla som kanske tycker att sånt här är kul……
    och tack även för dina underbara bilder!
    Ha en skön fredag!

  2. Vad fina saker du skrivit. Jag känner igen mig i så många av dina egenskaper. Du har ett stort hjärta och är lyhörd. Tack för att du finns. Kram Margareta

Kommentarer inaktiverade.