Fototriss – På spåret

Veckans Fototriss har temat På spåret. Jag har ju ingen hund jag kan sätta på spåret så det gäller att tänka snabbt. Ja…

Efter ca 25 år på vinden plockades delar av Märklin tågbanan ner och skulle provköras.

Efter en trög start, med en och annan urspårning …

… var det 32 år gamla loket på spåret igen. En ny generation har tagit över.

30 reaktioner på ”Fototriss – På spåret

  1. Min bror hade en modelljärnväg när vi var små…det var jätteroligt att leka med! Detta tar mig tillbaka till den tiden…tack för det! :O))

    ha en fin söndag!

  2. Det ser väldigt välbehållet och med svenskt lok och svenska vagnar.
    Jag hörde, som Mats här ovan, till de som dyrkade Fleischmann.
    Kul triss hur som helst.

  3. Åh vilken härlig triss, vilka barndomsminnen den framkallar! Jag gillar andra och tredje bilden bäst, båda är fina på sitt sätt!

  4. Åh!!! Vilka härliga bilder! De tar mig genast till min kusin i deras källare. Han hade byggt upp en stor stad där hans tåg körde runt, runt, runt.. 🙂

    Sista bilden blir min favorit!

  5. Så kul det är med riktigt bra leksaker som kan gå i arv. Vilken lycka att ta fram ett gammalt Merklintåg och få överlåta det på en ny generation. Tyvärr var vi så trångbodda så jag hade aldrig någon tågbana, men jag har nog saknat den i hela mitt liv.
    Dina bilder är riktigt bra och berättande. Sista är jättetjusig och blir min nostalgitripp för dagen….ett RC-lok.

  6. Vad kul med en ny generation tågförare 🙂 Min lillebror hade en modelljärnväg när vi var barn, fast jag tror jag tyckte det var minst lika roligt som han 😉 Skulle önska att den fanns kvar nu, hade varit kul att kunna fota den miniatyrvärlden!
    Sista bilden är riktigt häftig!

  7. Dina bilder väcker barndomsminnen till liv:) Min pappa hade en jättestor modelljärnväg när jag var liten och jag kunde stå länge och titta på miniatyrvärlden.
    Gillar din sista bild jättemycket:)

  8. Vilka härliga bilder som tar mig med både till min egen barndom och till när mina grabbar var små.. Sista bilden är riktigt fin att titta på :)!

    Ha en fin söndag/E-L

  9. Spår i smått.
    Jag grämer mig fortfarande över att varken mina barn eller hittillsvarande barnbarn fåt någon modelljärnväg.
    Det är ju så bra att skylla på dem för eget ”lekande”.
    Men 19 månaders Erik, får stå för framtidstron.

  10. Vilka fina bilder till trissen. Minen på den lille killen är toppen. Fast ibland undrar man om vuxna blir som barn bär det gäller modelljärnväg.Anita

  11. Tack för kommentaren hos mig! Jag gissar att det var du… som också undrade hur jag gjort bilderna.

    Det viktigaste är väl den långa slutartiden 30 sek för samtliga bilder, som förstås kräver stativ. Jag började exponeringen så fort jag skymtade spårvagnen borta i kurvan och hade provat mig fram lite för att hitta lämplig exponering. För att bilderna inte skulle bli allt för överexponerade hade jag valt f/22. Fördelen med en så liten bländare (tycker jag) är också ”stjärneffekten” man får på ljuskällorna. Bilderna där spårvagnarna syns mer tydligt är när de stannat vid hållplatsen och därför exponerats stillastående under några sekunder. Bilden med bara sträck är en spårvagn som bara passerade. Sedan är inte vitbalansen helt rätt, men i det här fallet tycket jag att gulsticket i bilderna passade bättre än korrigerade bilder.

    Effekten av den långa slutartide blir ju den att spårvagnen lämnar ljusspår (då ljuskällorna behöver kort tid för att exponeras och lämna spår på sensorn) och samtidigt framstår som lite ”transparanta” då även bakgrunden kommer att exponeras under förhållandevis lång tid (utan spårvagn ivägen). Hoppas detta var svar på din undran.

    Ha en bra fortsättning på söndagen!
    /J

  12. Det blev en nostalgisk minnesresa tillbaks till 70-talet och modelljärnvägen som jag bara fick ”se men inte röra”…Trevlig trisstema !

    🙂

  13. Kul med modelljärnväg. Jag hade faktiskt en när jag var barn. Men det tog flera år av önskningar innan jag fick den. Mamma och pappa trodde först inte riktigt på mitt intresse eftersom jag var flicka! Gillar starkt sista bilden. Den är super.

  14. hallå det är ju min pappa och min lillebror blev förvånad att att se dom bilderna men väldigt snygga

Kommentarer inaktiverade.