I&K – Vem är jag?

Jag är en person som är duktig inom många områden och totalt okunnig på andra. I min vänstra hand har jag placerat några detaljer ur mitt liv och min omgivning. Klicka upp bilden för att se delbilderna i något större format.

I min handflata ligger en bild på den lyckliga familjen på kalas hos farmor i syrénbersån. Jag står till vänster med  rosett i håret och dricker saft, klänningen var röd med vita prickar tror jag.

På tummen har jag Finlands flagga. Jag är ju född i Finland, svenskspråkig av födsel och ohejdad vana. Flyttade som 17-åring till Köpenhamn, för att gå på  Interskandinavisk dekorationsskole.  En kreativ utbildning där vi lärde oss göra snygga affischer, läckra skyltfönster, screentryck osv. Det jag lärde mig där har jag nytta även nu när det gäller mitt målande, när jag fotar, skapar webbsidor mm.

På pekfingret har jag en blomma från min Strelizia Reginae, som jag drivit upp från frö. Den blommade första gången när den var ett år gammal, nästa gång när den var 30 år. Nu blommar den varje år vid den här tiden. Blommor, både inomhus och utomhus har varit ett stort intresse. Jag har bara ett problem, mina krukväxter blir både för stora och för gamla. Numera har jag minskat antalet rejält.

På långfingret har jag min strumpstickning. Jag lärde mig sticka som 4-åring, virka som 7-åring och när jag var 11 år virkade jag spetsar till mina framtida lakan och örngott. Jag har alltid flera handarbeten på gång, har tidigare sytt alla mina och barnens kläder (när de var små). Jag tror att jag är inne på min sjätte symaskin.

På ringfingret har jag ett bevis på att jag kan skriva spegelskrift. Jag skriver spegelvänd text med vänster hand. Något jag började med som 11-åring på tråkiga lektioner i skolan. Antagligen är jag född vänsterhänt, för allt som jag lärt mig själv gör jag med vänster hand. Det jag blivit lärd gör jag med höger hand. Men skriva kan jag göra med båda.

På lillfingret har jag min stora nalle, stor som en 3-åring. Han får symbolisera min mjuka, hemkära sida. Jag trivs hemma, bland mina blommor och alla nära och kära. Jag går ytterst sällan ut på krogen eller bio, utan jag trivs bäst hemmavid. Att vara ute i naturen, i skogen eller vid vatten är balsam för själen.

Det var vänstra handen det. Jag hade nog kunnat fylla högra handen också, med mina barn och barnbarn, fotografering, webben, föreningsliv och mässor. För även om jag är hemkär och tillbakadragen, så älskar jag att stå i en mässmonter och prata med en massa människor. Då är det yrkeskvinnan som älskar att visa sin kunskap och dela med sig till andra.

Det här vara bara ett par axplock, fler ax hittar du på mina olika bloggar – länk finns nere till höger. Lär känna fler fotobloggare på Inspiration & Kreativitet.

10 reaktioner på ”I&K – Vem är jag?

  1. Det var en lång och trevlig presentation av dig:) Jag känner igen mig i att trivas bäst hemma och att vistas i naturen.

  2. Vilken trevlig presentation! Du verkar ha många ”strängar på din lyra”! Intressant det där med din vänsterhänthet 🙂

  3. Nu vet jag mer om dig. Trevligt att du vågat bjuda på dig själv. Flera intressen är gemensamma – stickning som jag numera inte kan ägna mig åt och de kreativa sidorna. Snygg collage du har gjort. Tyvärr kunde jag inte göra något så jag kämpade i timmar för att kunna göra mitt collage. Hade inte en susning hur man gör sådant i PS. Trial and error-det gick till sist.

  4. Hejsan, ville bara tipsa om att det just nu pågår en tävling på min blogg där du kan vinna en reflexskärm. Var med? Behöver fler deltagare. 🙂

Kommentarer inaktiverade.