Fototriss – Inuti

Fototriss denna vecka har temat Inuti. Jag satt under kvällen och spekulerade i vad temat kunde bli och fotade då dessa tre och några varianter till.
Det gemensamma för dem alla är att inuti finns musik och sång.

Nr 1 En stenkaka med Nils Weingaards orkester och Elsy Lindgren. Jag känner inte alls till dem, men på Spotify fick jag fram en låt med Elsy.

Nr 2 En LP-skiva med visor från svensk-finland. Maynie Sirén var faktiskt min gudmor. Hon var omgift med kompositören Einar Englund och bodde på Gotland.

Nr 3 Elvis-album på CD som man kan köpa på söndagarna just nu.

20 reaktioner på ”Fototriss – Inuti

  1. Fin tolkning. Jag känner igen melodin på den första skivan. Men då med Cacka Israelsson som sångare. Jag tror han heter så. Jag gillar Elvis, men var Tommy Steelfan i ungdomen.

  2. Morrn.

    Kul med gamla ”stenkakor”, om man har spelare… Det var ett angenämt pris på
    Sonora-plattan, det var kanske en timlön på den tiden. ” En sliten grimma” var jättestor den gången.

    Hade bra.

    Hasse A

  3. Visst gör man? Spekulerar över vad komma skall! :O))

    Ja musik finns inuti och inuti oss alla! Fin tolkning!

    ha en fin söndag!

  4. De där gamla stenkakorna ska man va rädd om.. jag har själv bevarat från min mormor/morfars samling.. de ligger för närvarande på vinden. Förut hade jag en del av de där som dekoration på väggen.. det går ju så bra att spika upp ett spik och hänga på rundningen i mitten;-)Underbara foton:-)

  5. Nog trodde man att det skulle bli ett musik eller meloditema – möjligen festival 😉 Kul att dina bilder ändå blev så bra till temat!

  6. Vilken härlig triss! 🙂 Har jobbat/delägt ett antikvariat och skivbörs på Götgatan i Stockholm. En härlig tid. De gamla lp-skivorna är oslagbara som musikbärare och även ofta snygga omslag, som Pink Floyds omslag. Blir inte samma sak med omslaget på små cd-skivor. Det gick att läsa skivspåren på vinylen. En fräsch skiva skimmrade i regnbågefärger när jag kollade kvalitén! Stenkakorna var en helt annan historia. Tunga och sköra, inget vi ville befatta oss med i skivbörsen. En kompanjon var precis som du stor fan av Elvis. Inte min musik, gillar nog 70-talet mest, med tidig hårdrock och symfonirock och härligt fri popmusik och så punken på slutet. Åh, vilka tider. Väljer din stenkaka, kanske mest ur nostalgisynpunkt. Inte mycket till omslag med papperspåsen eller som i detta fall pappen. Snabbsnurrande skivor, 78 varv i minuten. Jag blev besviken på första deltävlingen i Örnsköldsvik, tittade du, vad tyckte du?

Kommentarer inaktiverade.