Veckans fönster – Berömt

Nu är jag nästan på banan igen och gör det lite lätt för mig…

Det här är ett verkligt landmärke, men också ett sjömärke från början av 1900-talet, Albert Engströms ateljé i Grisslehamn. Härifrån kan man se över till Åland vid bra väderförhållanden. Albert Engström har själv ritat huset med hjälp av sin elev Carl Hagsten och det var klart 1906. Här inne har Albert Engström både arbetat och umgåtts med sina konstnärsvänner. Huset är idag museum och ett besök här ute är verkligen värd promenaden ut över ängar och klippor.
Läs mer om Albert Engström i wikipedia

Det här fotot ingick i förra veckans utmaning på Veckans hus, där jag visade tre landmärken från tre sekel. Nytt tema presenteras på söndagar kl 20.00

Se fler berömda  fönster i Veckans fönster

7 reaktioner på ”Veckans fönster – Berömt

  1. Landmärke+berömd innehavare (tidigare)= berömt! Fin bild. Albert Engström kommer mig och tänka på citatet: Nässjöborna är världens lyckligaste folk, det kvittar vart dom kommer i världen, så får dom det bättre! Visst var det han som sa det? (men det var kanske om Vetlanda?)

  2. Tack för kommentaren hos mig, har aldrig lyckats lära mig namnen på olika sorters moln. Det brukar bli stackmoln eller molntäcke. 😉 Cirrocummuls måste dock vara några av de vackraste. 🙂

    Tack också för semestertipset! Grisslehamn en vacker sommardag ser ut att vara något att njuta av och minnas länge.

Kommentarer inaktiverade.