Fototriss – Oväntat

Veckans Fototriss har temat Oväntat. Vid närmare eftertanke inser jag att det som i mina arkiv kan etiketteras oväntat är foton på insekter, sniglar och andra smådjur. Det är oftast då kameran kommer fram, eller rättast sagt, kom fram. För dessa foton är tagna innan jag började fotoblogga. Numera är kameran alltid i närheten.

Denna gräshoppa hittade vi i badrummet då vi kom hem efter semestern. Den hade antagligen kommit in någon kväll när dottern var husvakt och suttit utomhus med öppen altandörr. Man kan se att katten haft den stackars gräshoppan som leksak.

Det här getingboet hittade jag helt oväntat i häcken när jag skulle klippa den. Vi klippte bort hela grenen och till all tur var boet obebott för tillfället.

Denna timmermanshona har jag visat förut här på Fototriss. Den landade på min hals och i förskräckelsen tog den sedan sin tillflykt till buskarna på altanen. Den här förminskade bilden visar timmermannen i naturlig storlek. Ganska så oväntat för mig, då jag aldrig sett en sådan här hemma, däremot på Åland.

16 reaktioner på ”Fototriss – Oväntat

  1. Härlig triss, vår katt Emma åt upp en gräshoppa som förirrat sej in.Snabb var hon in under sängen, det knastrade bra när hon mumsade i sej den.

  2. Oj…jag länkade fel… Såhär ska det vara:

    Så snyggt! Men jag vet inte om jag tyckt det var lika snyggt om den ”hoppan” satt i mitt badrum 🙂

  3. En hoper läskiga insekter, det var oväntat, jag visste inte att du samlade på sådana kusar. Kanske snygga, men jag har lite svårt att uppskatta dom. Får väl träna om våren kommer, men det lär dröja.

  4. jag älskar macrobilder, även om de är på insekter. fina bilder, gräshoppan i badkaret är särskilt intressant. hur kom den dit?

  5. Hu, vilka läskiga bilder, tycker att det är rätt oväntat att se dessa bilder i allt snökaos som är i landet.

    Trevlig kväll

  6. SÅ härliga foton nu när man som bäst behöver lite påminnelser om vad som komma skall!

    Gillade ”timmermannen” skarpt! Vilka antenner!!
    Och glad är man ju verkligen att man slipper möta invånarna i boet på bilden i mitten!!

    //Jenny

Kommentarer inaktiverade.