Veckans fönster – Valfritt

Endast då temat på Veckans fönster är Valfritt kan detta fönster komma på tal.

När juldagsmorgon glimmar ...

Jag befinner mig ombord på m/s Cinderella, det är juldagseftermiddagen 2008. Vi är på väg in mot Stockholm efter att ha varit på en julaftonskryssning till Åland. Fönstret är både smutsig och repigt, fotot är taget mest på skoj.
En julaftonskryssning som var si så där – jag älskar inte finlandsbåtarna efter alla års resande hem till föräldrarna. För mig handlar det bara om en nödvändig transport, jag förstår mig inte på dem som tycker detta är kul. Så tråkig är jag. 
Tidigt på morgonen var vi på julottan i Sunds kyrka – det var en upplevelse och en mycket intressant kyrka – läs mer om den. På Åland fanns det lite snö, så julstämningen infann sig på färden mot kyrkan.

Men hur som helst, havet var spegelblankt, ingen is eller snö nånstans, kanske lite frost. Vilken skillnad jämfört med denna vinter, när rapporterna kommer dagligen om färjor som fastnat i isen.

3 reaktioner på ”Veckans fönster – Valfritt

  1. Aha…då förstår jag..för en julafton på en sådan färja kanske inte är precis det man vill göra den speciella dagen..vacker bild..magisk rent av…

  2. Snyggt!

    Kan tänka mig att det ser helt annorlunda ut det här året med den kyla som varit. Jag har ju också åkt över en del med Finlandsfärjorna eftersom jag har släkt i Finland. Inte heller jag är speciellt förtjust i att fira på båten och förstår precis vad du menar med att den bara är ett transportmedel.

Kommentarer inaktiverade.