Veckans fönster – Underligt

Jag har visat dessa underliga fönster förut här på Veckans fönster. Nu har jag kontaktat Byggnadskontoret i Växjö och fått detta svar:

”Som svar på din fråga kan jag säga att det i första hand får ses som en arkitektonisk detalj och utsmyckning. Det var populärt i slutet på 70-talet hos Sparbankernas arkitektkontor att ställa dessa granitskärmar i fönstret. I viss mån är det också en solavskärmning. De förekommer bara i söderläge.”

Det här är annars ett tänkbart tema i min egen utmaning ”Veckans hus”, men eftersom jag tagit upp dem här – så lär det dröja.  Titta gärna in på Veckans hus – du kan säkert vara med någon vecka.

7 reaktioner på ”Veckans fönster – Underligt

  1. Jaa, det där var underlig utformning av fönster. Och jag tycker att FÄRGEN på huset är ganska underlig med, turkosgrönt tegel…?!?

  2. Inte är det vackert inte! Får mig att tänka på stranden i en finsk stad som för dyra pengar (till arkitekten bl.a.) byggdes om med massor med betong. Området såg riktigt hemskt ut – gör det fortfarande – och fick snart öknamnet Ceausescu Beach.

Kommentarer inaktiverade.