Onsdagstema #2 – Presentation

Låt mig presentera Diktens Norrköping, en bok från 1981 hittad på ett antikvariat. Den boken har gett mig en hel del kunskap när jag sammanställer mina utmaningar på Veckans hus.

Norrköping beskrivs så här i boken av Hans Olof Sundelius (1764-1821) – ur Norrköpings Minne:

Norrköping ödelades af fienden 1567 och 1719, af elden 1655.
Staden har ofta härjats af eld och flod.
Alltid har han dock, likt en Fogel Fenix
med större fägring och styrka förnyat sig ur elden och askan.

Det är ett påstående som gäller än idag. Under de 35 år jag bott här har mycket förändrats, till det bättre. Det Norrköping vi såg 1971 vid vårt första besök här var inte attraktivt, men de flesta skamfläckarna är borta idag. Välkomna hit !

Fler presentationer på Onsdagstema

6 reaktioner på ”Onsdagstema #2 – Presentation

  1. Snacka om snabb, med onsdagstemat redan nu, 4 timmar före gå. Men jättebra att du gör reklam för vår fina stad. Det är bara den omkringliggande landsbygden som slår den.

  2. fnittrar lite och tänker på när jag skojar med mina skånska släktingar och säger att världens tunnaste bok är den om Skånes goda sidor…

  3. Vilken fin presentation på flera sätt – boken – staden – och även din utmaning ”Veckans hus” som var ny för mig 🙂

    Anni – den boken skulle jag vilja läsa 😉

  4. Underbar presentation och representant för Norrköping.. en gång har jag vandrat i Norrköping. Liftade upp över en ledig långhelg med min bästa kompis:) Vi hade våra killar där då .. skulle överraska:) Rundvandring i båt på vattnet där med min älskling som ”reseledare” .. Roland, kallades för Rolle. Väldigt vacker stad Norrköping:)

Kommentarer inaktiverade.