Fototriss – Skyltar

Veckans Fototriss skall handla om skyltar.
Skyltar innehåller alltid någon form av information. Information vi behöver i olika situationer, ibland är denna information inte helt glasklar.

Min första skylt visar en nödutgång, det visar reflexmaterialet vid handtaget. Men hur skall jag ta mig ut – fönstren är gallerförsedda, en liten skylt visar att dörren är larmad och dessutom sitter en plastkåpa över vredet. Här vill jag inte vara vid en ev utrymning.

Här i Norrköping har vi denna typ av skyltar på många hus. Skyltar som berättar huset historia. Jag fotar ofta dem då de ger mig värdefull information när jag utformar nästa utmaning i min fotoutmaning Veckans hus – titta gärna in kl 20 på söndagskvällen, då kommer nästa veckotema.

En sorts skyltar som jag såg första gången i Malmö för alltför många år sedan är kvartersskyltarna. Något sådant förekommer inte i Finland, så de var en ny underlig företeelse för mig då. Denna skylt sitter på ett spännande hus i Norrköping, ett hus som kommer att bli huvudperson i Veckans hus på något sätt framöver.

20 reaktioner på ”Fototriss – Skyltar

  1. Bra idé att sätta upp lite information om husen. Det är ju alltid intressant att få lite historik.
    Fina skyltar, speciellt den sista.
    Ha en trevlig helg!:)

  2. Gillar din triss, och bäst den fina kvartersskylten. Den har jag också en bild på från den gamla goda ”veckans-port-tiden” när den kom med på en portvandring i dom krokarna.
    Ser fram mor kvällens hus-tema.

  3. Vad underbar den sista skylten är, som från en svunnen tid 🙂 Vilken kul ide med skyltar om husens historia, det önskar jag dom hade överallt 🙂

  4. Härliga skyltar som kan berätta en historia för dom som vill stanna och veta mera.

    Ha d gott.

  5. Det var mysiga fina skyltar 🙂
    Jag är inte med i denna triss men ville ändå gå in och kolla vad ni hade hittat för skyltar ..man är ju lite nyfiken 😀

Kommentarer inaktiverade.