Fototriss – Hård

Läser att veckans tema på Fototriss är Hård, kollar snabbt igen de senaste dagarnas bildskörd från mina Stockholmsvandringar. Finns där något som kan användas ?
Bilderna från terrakottaarmén blev inte så bra, det förblir mina egna minnen. Vad annat har jag sett i Stockholm som kan falla in under temat Hård? Intresserad av hus som jag är så får det bli iögonfallande, starka, hårda män….
En av de fyra starka män som bär upp våningarna ovanför entrén på Bolinderska platset – läs om huset i Wikipedia
Detaljer på detta palats har nyttjats flera gånger i Veckans hus – min egen utmaning till er andra.
En man med svällande, hårda muskler. Entrén Strandvägen 5, där bl a Svenskt Tenn ligger, Kvarteret Bodarna Stockholm – ett hus med intressant historia – läs mer i Wikipedia
Högt uppe på balustraden (på fjärde våningen) över entrén till Fersenska palatset på Blasieholmstorg står denna hårding. Från gatunivå är det svårt att se vad det egentligen är han håller i sin vänstra hand. Der ser ju ut som ett hästhuvud, men där finns också en fiskstjärt. Vem är han, någon som vet ?
Läs mer om Fersenska palatset i Wikipedia – huset inrymmer en del av Handelsbankens huvudkontor idag.

Dessutom ingår denna triss i en tävling om en Polaroidkamera från Coolstuff

25 reaktioner på ”Fototriss – Hård

  1. 3. bilden är av Poseidon, Havets Gud så är hård !!! Hårda stormar och förlisning kan han åstadkomma om han blir arg 🙂 Vackra, romantiska, hårda mänfigurer !!!!

  2. Sannerligen hårda män det där! Jag har faktiskt själv tänkt att gå i Sthlm någon gång och ”samla statyer”… men inte kommit till skott ännu. Lite planering för det kanske vore på sin plats. Ha det gott!

  3. Aha, terrakottaarmén, andra gången idag som jag hör talas om den, en kompis skulle gå på utställning.

    Oj vad många starka gubbar du hittat. Jag gick förbi Bonnierhuset igår och funderade på att fota gubbarna där men de har redan fått vara med i några inlägg i min blogg så jag fick hitta på lite annat. Jag ska nog ta och följa i dina spår och fota lite nya gubbar 🙂

    Min favorit i din triss är första bilden, och gubbarna är inte helt olika ”Bonniergubbarna” fast de verkar ta i lite mer, Bolinderka är kanske tyngre än Bonniers 🙂

Kommentarer inaktiverade.