Tema Fredag – Frukt

Färsk ananas känns fortfarande lite lyxig att köpa. Nu när jag ser fotot här på sidan kommer dessutom negativa minnen upp till ytan. Många av er har kanske sett plåtburkarna med frukt- eller ananaskarameller på finlandsbåtarna. Numera är ananaskaramellerna släta, men när jag barn var de betydligt skrovligare. En sådan karamell satte jag i halsen och det blev lite panik där hemma har jag förstått. Kroppen minns det i alla fall och jag äter ogärna dessa karameller.
Fler foton på frukter hos Sinneskatten

14 reaktioner på ”Tema Fredag – Frukt

  1. Fin bild. Jag har lite svårt med smaken av ananas på grund av en annan upplevelse av denna frukt. Men juicen från den kan vara rätt uppfriskande.

  2. Ananas en populär frukt .. så god i matlagning oxså, inte minst juicen:)
    Närbilder gillar vi:) Ha de gott denna fredag.. lite höstigt, lite soligt så himla gott just nu här utanför mitt fönsterbord i Skåne:)

  3. Kan hålla med om att det känns lyxigt att köpa färsk ananas. Men gott är det och lukten sprider sig då man håller på att dela den.

    Angående maträtter är det supergott att pudra delad ananas i curry och sedan steka den i het panna. Till detta välkryddat kött. Ananascurryn bryter finns av kryddorna och de är underbart goda att äta ljumna.

    Bilden är vacker och man ser ananasens vackra struktur!

    akson foto

  4. Minns karamellerna, platta med ränder längs kanten. Burken var snygg (blå!) men jag gillade aldrig smaken. Det är först i mogen ålder som jag lärt mig äta ananas…

  5. En till Anannas, men lika frestande god, nu måste jag bara ha en till helgen.
    Mums.

    Ha en bra helg

  6. Färsk ananas är bland det godaste som finns och visst kommer jag ihåg ananaskaramellerna!!! Farmor och pappa är från Finlad så det har blivit många sådana burkar genom åren!!!!!

  7. Gillar också färsk ananas 🙂
    Dom där karamellerna har jag nog aldrig ätit vad jag vet ?
    Jag vet att jag satte någon hård karamell i halsen när jag var barn , men inte kommer jag ihåg vad det var för sort , otäckt kommer jag ihåg att det var i alla fall.
    Trevlig helg !

Kommentarer inaktiverade.