Tid – en lång tid

Veckans Fototriss handlar om Tid.
Jag satt en stund och grunnade på hur jag skulle visa begreppet – hittade några foton från i somras. Denna naturupplevelse gav mig nästan rysningar över hela kroppen – med tanke på den långa tid som gått.

Ekarna vid Toftaholm

På grund av en olycka på E4:an utanför Värnamo blev vi inlotsade på gamla vägen förbi Toftaholm. Där finns idag 10 mycket gamla ekar, som förklarades som naturminne redan 10 juli 1928.

Från början var det 11 stora ekar, men den största av dem Smålandseken blåste omkull sommaren 1959.
Den ligger kvar på den plats där den ramlade. Man har impregnerat stammen, men flitiga myror gör allt för att perforera den.

Tanken svindlar när man på tavlan läser att denna ek troligen är från början av 1400-talet. Den stod intill den gamla färdvägen genom Lagadalen, där krigshärar från Albrekt av Mecklenburg’s, Kristian I’s, Gustav Vasa’s, Karl XI, Gustav III’s  tid  drog förbi.
För att nu nämna några av dem.

Den här eken är betydligt yngre, men ändå imponerande stor.
De kvarstående 10 Toftaholmsekarna ligger på andra sidan gamla E4an från denna eks sida sett.
Tack vare en trafikolycka – en lastbil förstås – fick vi en fikapaus på en historisk plats och fick känna tidens vingslag.

Välkommen på kalas
Även vår moderna tid går fort – det har nu gått 1 år sedan Veckans hus – min speciella, lite mer krävande utmaning startade. I kväll (söndag) kl 20.00 presenteras veckans utmaning inkl en liten lekfull tävling för att fira.  Välkomna in på kalaset.

17 reaktioner på ”Tid – en lång tid

  1. Lite perspektiv på tiden … tänk att träd kan bli så gamla. Och vackra är de också.
    Ska komma på kalaset, tack! 🙂

  2. Inte så mycket ont att det inte för ngt gott med sig! Det var många årsringar det.

    Tack för inbjudan! Jag har deltagit i Veckans hus i mycket mindre omfattning än jag hade velat och hoppats på men det är det där med tiden… man kan inte vara överallt samtidigt. Jag kommer gärna om jag hinner. 🙂

  3. Man (jag) får inte skriva så här som jag kommer att göra, men har bestämt mig för det – Vilka läckra ekar och vad mycket läcker man (en vän) skulle kunna göra av dessa.

    Superläckert och vilket enormt material det blivit tack vare tiden.

    Ps Jag har inte hunnit (tidstjuven du vet) att kolla in ditt veckans hus, får kanske ta mig en funderare. Det går säkert att vara med när tillfälle finns för tiden gäller egentligen bara att omprioritera.

  4. Ja, tänk om träd kunde berätta – de har verkligen ”sett” mycket. Ibland är det nyttigt att tvingas stanna till och tänka efter. Att den blåste ner redan 1959 – helt otroligt! Men du, det var väl inte den eken som var Sparbankseken, för visst har den också fallit?

  5. Jag fylls med stor respekt inför detta mäktiga träd – tänk vad det har upplevt – tänk om träd kunde berätta ….. tänk om ….
    Himla bra tolkning!

  6. Imponerande gamla träd. Tänk om de kunde berätta.
    Fast de har kanske å andra sidan inte befunnit sig direkt i händelsernas centrum. 🙂

Kommentarer inaktiverade.