Annorlunda

Veckans tema hos Petunia är Annerledes/Annorlunda.
Det påminner mig om följande söta historia som utspelade sig när jag var 5-6 år hemma i Finland. Grannpojken, som var lika gammal, upptäckte att jag var ‘aderleis’ – det dialektala ordet för annorlunda. Jag var ju inte skapt på samma sätt som honom …
Nåja, jag vill visa något annorlunda som ni kanske inte sett förut:

 

Det här är två vindsnurror från östra Finland – klicka upp dem för att se dem i större format. Överallt i trädgårdarna hänger dessa snurror. Hopfällda tar de ingen plats, men utfällda i ett träd  är de otroligt meditativa att sitta och titta på.

10 reaktioner på ”Annorlunda

  1. Aderleis…*skratt* så kul att höra ordet…men så heter det ju i ”vårat” dialektland.
    Du dom här snurrorna har jag då aldrig sett, men jag kan förstå att dom är vackra ute i en trädgård när det blåser lite.
    Varför har jag inte träffat på dom för???

    Va tyckte du om mitt bidrag, tänkte du som är svag för snickerier…..måste kolla jag har säkert något för din utmaning den här veckan.

    Tjingeling….

  2. Dessa har jag aldrig sett i Finland men de är nog härliga ute i träden. Som små spiraltrappor. Kan tänka mig att man blir lite snurrig om man försöker följa för noga hur de snurrar …

    • Godmorgon, dessa snurror finns huvudsakligen i stra delen, frn Lovisa upp till Joensuu har jag sett dem. Det var fr vrigt en mrklig knsla nr man kom s nra ryska grnsen att man sg de frsta grnsmarkeringarna. I den delen var allt grtt och gammalt, traktorerna var frn tidigt 1900-tal, vgarna smala och bebyggelsen lg och sliten. Lngt frn vr snurrande IT-vrld.

      Hedwig

Kommentarer inaktiverade.