Fototriss – Fönster

Den här lördagen är det sk Kulturnatt i Norrköping, hela stan sjuder av kulturaktiviteter av alla de slag. Under förmiddagen gjorde jag en tur ner på stan för att besöka ett antal intressanta lokaler och fler skall besökas senare idag. I ett av dem skall jag fota inför nästa tema i Veckans hus – temat presenteras kl 20  söndag kväll.

Men nu gällde det Fototriss och  där är veckans tema Fönster. Jag såg många fina fönster idag och här är tre av dem:

Det här fönstret sitter på baksidan av kvarteret Knäppingsborg, ett kvarter som fått nytt liv och är fyllt av mysiga små affärer, restauranger, caféer mm. Knäppingsborg är en del av Industrilandskapet i Norrköping, ett område med gamla industrilokaler som nu är fyllda med aktivitet. Titta extra noga på beslagen på det här fönstret – visst är de fina.

Det här är ett källarfönster på St Olofsskolan, idag Vårdhögskola i Landstingets regi. Det här huset har flera intressanta detaljer som kommer att dyka upp i Veckans hus framöver.

Mitt sista fönster hittade jag inne i ett förråd i St Olai kyrkan. Fönstret vetter ut mot kyrkan. Nu under Kulturnatten pågår här bl a en konstutställning på temat Kärlek. När jag var här på dagen fanns redan många verk på plats och fler skulle skapas på plats under kvällen.

12 reaktioner på ”Fototriss – Fönster

  1. Vilka snygga fönster du hittat. Kollade in de snygga beslagen du skrev om, fina. Gammalt fint fönster är det ju också.
    Så källarfönstret med de lustiga fönstrerspröjsen, verkligen udda. 🙂
    Runda fönster gillar jag. Även om de är till ett förråd. 😉
    Men min favorit blir källarfönstret. Ha en skön vecka.

Kommentarer inaktiverade.