Tema Fredag – Ljuspunkt

En ljuspunkt i novembermörkret var Symfoniorkesterns spelning i det stora affärscentrat förra lördagen. Välkända stycken med härlig klang fyllde det stora centrat.

En episod som hände medan jag stod där var följande:

Det äldre paret som stod snett framför mig blev irriterade på ett par högljutt diskuterande gubbar framför oss. Kvinnan sade till dem att vara tysta, varpå den ena gubben vände sig om och vresigt skrek ‘Mitä!’ – betyder Va då på finska.
Jag fann mig snabbt och lika vresigt  sa jag ‘Suu kiinni!’ – betyder Håll käften på finska.

Ni skulle ha sett reaktionen – gubben formligen studsade till och tystnade.

Hihi hihi – jag ler fortfarande över hans reaktion.

Det är två minnen som lyser upp i mitt novembermörker – fler ljuspunkter hos Sinneskatten

8 reaktioner på ”Tema Fredag – Ljuspunkt

  1. Det måste ha varit en härlig ljuspunkt. 🙂
    Hoppas den uppskattades av affärsbesökarna.
    Lite vacker musik kan väl inte skada någon?
    Ja, utom de pratiga gubbarna… bra att du fick tyst på dem.
    Bra tolkning.

  2. Bra rutet. Det är hänsynslöst att prata sönder andras upplevelser av musik.
    Och vi har liknande, fast ändå olika, ljuspunkter i våra bidrag till veckans tema.

Kommentarer inaktiverade.