Fototriss – Schlager, Glitter och glamour

Även Fototriss har smittats av Mellofebern och tillsammans med Svenska spel erbjuds en oförglömlig kväll i Globen. Redan förra veckan fick vi en viskning om att detta skulle komma, så jag har haft gott om tid att fundera på mitt – som vanligt – lite annorlunda bidrag.

Jag satsar på ordet Schlager och hur vi lyssnat på schlager genom åren.

Mina föräldrars generation diggade musik från stenkakor spelade på en vevgrammofon
på 1940-talet.

Jag äger faktiskt en vevgrammofon och en hel hög stenkakor finns i skåpet. Här ligger ‘Tror du jag förlorad är’ med  Brita Borg och Flickery Flies på skivtallriken. Orkester var Allan ‘King’ Johanssons Cowboyband.

När jag själv var tonåring var det EP-skivor som gällde. Först 1966 köpte jag min första LP-skiva , det var 19 november på Broddmans på Ströget i Köpenhamn. Fniss …
Är du gammal nog att minnas Radio Nord’s reklamjingel om Broddmans ?

Här ligger Umberto Marcato på skivtallriken, låten Tintarella di Luna. Skivmärke Karusell.
Den här låten var ganska stor i början på 1960-talet.

Nutid – nu finns det möjlighet att lyssna på musik dygnets alla timmar via smarta telefoner, mp3-spelare, datorn osv.

Jag lyssnar inte så mycket på musik, men när det blir körigt på jobbet plockar jag fram min nu
gammalmodiga mp3-spelare  och lyssnar på en mycket speciell digitalt framställd musik skapad
av Markus Knudsen.  Ett par minuters koncentrerat lyssnande på denna meditativa musik gör mig alert igen.

17 reaktioner på ”Fototriss – Schlager, Glitter och glamour

  1. Nog är det fascinerande hur tekniken gått framåt även på musiksidan? Undrar vad som kommer …

    Snyggt redigerade bilder i din triss!

  2. Läckra bilder och snygg triss. När jag var liten hörde jag talas om Radio Nord men eftersom den kanalen bara fanns i Stockholmsområdet (tror jag) så hade jag inte möjlighet att lyssna på den här uppe i Norrland. Därmot lyssnade jag en del på Radio Luxemburg, trots att det var lite skrapigt. Jag lyssnar fortfarande mycket på musik men numera blir det mest på Spotify.

  3. Tack för din komentar.

    Sv: Ja de är fina, nu är det ju inte mina söner som brottats hem dessa 😉
    Kevin har tagit en del , men det mesta har tagits av tjejerna 🙂 hihi
    Kolla gärna under fliken Brottning så klart så ser du filmer från deras tävlingar…
    Ja de är någorlunda putsfria 😉

    Ha de gott!

Kommentarer inaktiverade.