Fototriss – Blad

Veckans Fototriss har temat Blad. Under lördagen har detta tema gett mig flera intressanta fakta – tack för det Helenas mamma Gunvor.

Mina första blad hittade jag i fredags – ett träd jag inte hade sett förut. Men ändå fanns en tanke inom mig som sa vingnöt. Men jag ‘lyssnade’ inte på det—

Efterforskning i min växtbibel Gardeners’ encyclopedia for plants & flowers gav svaret. Detta är en hybrid vingnöt (Kaukasisk x rehderiana), uppkallad efter Alfred Rehder som först korsade fram det 1879. Han korsade kaukasisk vingnöt med den kinesiska vingnöten(Kaukasisk stenoptera) Det resulterade i ett träd som är betydligt härdigare och mer snabbväxande än någon av sina föräldrar.

Det här är några blad från en mahonia buske utanför min entré. Mahonian har stora blanka blad som sitter kvar året runt. Bladen har vågiga kanter och påminner lite om järneksblad. På hösten blir bladen röda och purpurfärgade. De blå bären äts gärna av fåglarna och de har säkert planterat min buske en gång i tiden.

Bladen i denna uppslagna bok är riktigt gamla. Det är en Swensk Psalmbok för de evangelisk-lutherska församlingarne i Storfurstendömet Finland, tryckt 1888. Andäktigt bläddrar jag i den. Här finns inte bara psalmer utan också Evangelii- och bönebok med dertill hörande stycken. T ex varje veckas predikotexter, böner inför och efter nattvarden. Böner för varje veckodag, morgon som kväll. Här finns böner för lärare, åhörare, överheten,undersåtars, domares och välsignelse för ämbetsförrättningar. Undrar hur mycket Sofie Langén läste, hon som skrev sitt namn i boken julen 1893.

Och vem var hon ? En snabbsökning i Geneanet gav en träff  – en Märta Sofia Hjort gift med Anders Langén. Men av barns födelseår bedömer jag att det inte är den kvinna jag söker.

10 reaktioner på ”Fototriss – Blad

Kommentarer inaktiverade.