Jag, en målarkludd

Hösten 2007 deltog jag i min första målarkurs hos Mikael Stjernvall, denna otroliga kille som inte ser några hinder i livet. Då bodde han i Örebro, numera i Thailand pga sin hälsa. Mikaels sätt att måla är utifrån känsla, han kallar sin konstart för Energy Art. Den mentala uppladdningen, förberedelserna tar långre tid än själva målandet.
Denna form passar mig alldeles utmärkt. När jag försöker måla något föreställande blir jag bara ledsen. Jag kan ju inte få till det …
Nu har jag börjat experimentera ännu mer fritt och det jag visar här är mitt senaste alster. Jag inspirerades av något som kallas monotypi, men på mitt sätt. Monotypi kallas det när man målar flödigt med akvarellfärger och sedan lägger ett akvarellpapper ovanpå det målade och med händerna stryker över pappret. Därefter drar man av arket och man har tryckt sin monotypi.

Det här är mitt första kludd utifrån denna idé:

Steg 1 Jag har bara duttat akrylfärg över duken, helt slumpmässigt.

Steg 2 Istället för att lägga ett akvarellark över färgen har jag istället använt mig av platsfilm. Jag har pressat ut färgen åt flera håll och även dragit de mörka linjerna.

Steg 3 Nu är plastfilmen avdragen och jag har även sprätt vatten öven den nu lutande duken, så att färgen rinner neråt.

Steg 4 Den nu torkade duken. Den kan säkert vara en färgklick någonstans.

Men det här med monotypin då ? Jo, när jag drog av plastfilmen tryckte jag den mot ett akvarellark. Inte monotypi utan kanske, just det kludd.

När den här blir inramad blir den riktigt bra.
Måste nog testa monotypi på riktigt.

4 reaktioner på ”Jag, en målarkludd

Kommentarer inaktiverade.