Tema fredag – Tillbaka

Tema fredag är tillbaka efter en nödvändig paus. Veckans tema är också Tillbaka.
När jag tittade igenom mitt bildarkiv hittade jag denna konserveringsapparat, som finns på Kornettgårdens museum över 1940-60-talets vardagsprylar.

Det blev en nostalgisk tillbakablick på min barndom. Mamma hade en sådan här apparat och varje höst konserverade hon massor av grönsaker.

På Hallwylska museets hemsida hittar jag denna text:

Det finns olika sätt att bevara mat under lång tid om man inte har frys och kylskåp. Man kan koka den med socker, salta, mjölksyra, röka eller torka den. Vid början av 1900-talet kom också konserveringsapparater för hemmabruk. Konserveringsapparatens glasburkar fylls med frukt eller annan mat, locket läggs på med en gummiring som packning. Burkarna kläms fast i ställningen, sänks ned i grytan och täcks med vatten. Grytan ställs på spisen. En termometer som sticker upp genom locket visar när vattnet har nått den rätta temperaturen.
Genom att hetta upp matvarorna dödar man de bakterier som annars skulle förstöra maten på ganska kort tid. Lockens gummiringar gör att luft kan pysa ut under uppvärmningen men inte tränga tillbaka in när burken kallnar. Det gör att locken sugs fast och innehållet hålls sterilt.

En reaktion på ”Tema fredag – Tillbaka

Kommentarer inaktiverade.