Fototriss – Jag gillar …

Veckans Fototriss har temat ”Jag gillar…” – nog så klurigt.
Jag tänkte först på färger, men så föll ögat på alla lördagsmorgnars favoritsysselsättning.

En lördag då jag inte hinner lösa veckans korsord är ingen skön lördag – så blev det idag. Jag hann inte.

I mitt barndomshem fanns inte så många böcker, Men det fanns ett tjockt uppslagsverk ”Lilla jätten” i storlek med en pocketbok, men många gånger fler sidor och florstunna sådana. Den boken älskade vi barn, man lärde sig något nytt varje gång. Nu finns Google – dagens barn går miste om tjusningen att sitta och bläddra i ett uppslagsverk på måfå och lära sig något nytt varje gång.

När jag idag på måfå bläddrade i Finlandssvensk ordbok hittade jag dessa ord, okända för mig faktiskt.
– Franska streck – strecklista, punktlista
– Franskisar – pommes frites eller som man säger på östgötska pomme
– Frass, Frasse – det kunde jag inte ens gissa – det är en hankatt

Men vad gillar jag då – jo ORD

Veckans Fototriss är dessutom en tävling tillsammans med Coolstuff som har massor av kul grejer till Fars dag.

22 reaktioner på ”Fototriss – Jag gillar …

  1. Gillar din triss massor!
    Jag löser själv korsord ibland och det är kul och så älskar jag att läsa böcker 🙂
    Ha en bra dag!

  2. Vi håller med – ord är fantastiskt intressant, vi är också inbitna korsordslösare, om vi har en dag utan korsord får vi abstinensbesvär 🙂
    Mycket bra sammanhållen triss.!

  3. Nej, en lördag utan korsord är ingen bra lördag, det tycker jag med. Tyvärr är det VÄLDIGT sällan jag hinner sätta mig med ett korsord. Vilka roliga ord du har hittat, underhållande och lärorikt, precis som det ska vara =)

  4. Bra tänkande triss 🙂 Faktisgt så gillar mitt barn på 22 år att slå i lexikon och uppslagsverk, fastan dator finns 🙂

Kommentarer inaktiverade.